ADSNIAGA

Monday, January 24, 2011

Bicara Penulis

Dari Abu Hurairah R.Anhu bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda: "Roh orang mati itu tergantung dengan hutangnya sampai hutang itu dilunasi untuknya."(HR Ahmad dan at-Tirmidzi)

Hadis ini benar-benar menegaskan kepada kita bahawa HUTANG itu perlu dilunaskan sepenuhnya melainkan ianya telah dihalalkan oleh si peminjam. Tidak kira si peminjam tersebut orang Islam ataupun tidak. Tidak salah mempunyai hutang kerana ianya perlu untuk memenuhi keperluan seperti membeli rumah mahupun kereta. Tetapi persoalannya bagaimana mahu MERANCANG HUTANG dan mengelakkan anda dari tidak mampu membayar hutang.

Ini kerana, menurut statistik Oktober 2010, hutang isirumah di Malaysia merupakan yang TERTINGGI di Asia dan 3 faktor yang menyumbang kepada perkara tersebut adalah:
  1. Pendapatan Isi rumah yang tidak mencukupi
  2. Terdorong gaya hidup mewah
  3. Kelemahan PENGURUSAN KREDIT
Tidak mahu menjadi salah seorang dari Isi rumah ini?.. Jawab 3 soalan berikut:
  1. Do u love your children?
  2. Do u want RETIRE RICH?
  3. Do u want to have a MILLION when retire?
Kalau semua persoalan di atas anda jawab YA. Terus berjumpa saya untuk tahu caranya. Kalau lambat atau tidak mahu bertindak maka anda selama-lamanya lemah dalam PENGURUSAN KREDIT dan mungkin mengalami masalah HUTANG yang semakin meningkat.

Kata pepatah " Sikit2 lama2 jadi BUKIT" kalau simpanan jadi BUKIT takpe jangan HUTANG.. Dengan saya bukan jadi sekadar BUKIT malah mungkin menjadi GUNUNG.. InsyaAllah.. Semuanya dengan izin Allah.. Kita hanya berusaha, berdoa dan bertawakal. Perkara yang baik tentu Allah berkati..

Setakat ini sahaja penulisan saya, semoga yang keras hati bisa lembut dan semoga yang tercari2 arah telah mencapai sinar..

Sekian..

1 comment:

  1. Bagi yang berminat sila hubungi kami untuk pertanyaan lanjut.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...